Terug naar Prinsenplein: interviews en persreacties

Het theaterstuk Terug naar Prinsenplein van Gershwin Bonevacia is op zaterdag 15 juli in première gegaan op Over het IJ Festival in Amsterdam. Gershwin gaf twee dagen voor de première een voorproefje van de voorstelling bij Met het Oog op Morgen, terugluisteren kan hier. Op 17 juli was Gershwin te gast bij Kunststof op NPO Radio 1 waar hij met Willemijn Veenhoven in gesprek ging over verschillende thema’s uit de voorstelling en de première. Beluister het gesprek hier.

‘Die dialoog bestaat uit poëtische, verhalende en muzikale delen die naadloos in elkaar overgaan. Dat Bonevacia zo’n zachte man is, maakt de incidentele uithalen alleen maar pijnlijker.’ Mike Peek, Het Parool

‘Poëtische teksten worden afgewisseld met meer verhalende passages… Precies daarin is hij op zijn best: de grens opzoeken tussen zware en lichte thematiek… In Terug naar Prinsenplein zijn zowel de teksten als het decor adembenemend.’ Theaterkrant

‘Via uiteenlopende jeugdherinneringen en golvende poëtische teksten verleidt Gershwin Bonevacia je het stuk in. Soms is zijn stem warm en gecontroleerd, dan weer haalt hij uit, schreeuwt.’ Gina Miroula, Het Parool

‘Bonevacia’s verhalen gaan soms vloeiend over in muziek en spoken word, en leiden dan even natuurlijk terug naar zijn monoloog. Het halfuur waarin hij nader tot zijn jongere ik komt, vliegt voorbij: zijn vertelling betovert. De liefdevolle toon die Bonevacia reserveert voor Gush, zijn zorgvuldig gekozen woorden, zijn prachtige voordrachten en de inhoud van zijn verhalen maken het onmogelijk om onaangedaan de regen weer in te stappen.’ Amber Wiznitzer, NRC *****


Terug naar Prinsenplein is te zien bij onder andere De Parade en Over het IJ Festival en vanaf september in een theater bij u in de buurt.
In Terug naar Prinsenplein zoekt Gershwin Bonevacia zijn tienjarige zelf, met de bijnaam 'Gush'. Bonevacia wil ontdekken wie Gush was, hoe Gush heeft bijgedragen aan zijn volwassen persoonlijkheid nu en waarom er een emotionele afstand is ontstaan tussen de volwassen en de jonge Gershwin.

Gush groeit na zijn verhuizing uit Curaçao op bij tramhalte Prinsenplein in Rotterdam. Ondanks zijn bescheiden thuissituatie en de uitdagingen op school, is hij rebels en onbevangen. Als volwassene vindt Gershwin dat het hoog tijd is om zich te bevrijden van de labels die anderen hem hebben opgelegd: dat hij een man is, zwart, dichter, migrant en dyslectisch.

Terug naar Prinsenplein draait om het streven om los te breken van deze labels en de vrijheid te voelen om te zijn wie hij werkelijk is. In de voorstelling onderzoekt Bonevacia zijn verleden, familiebanden en het kind-zijn. Tegelijkertijd is het een eerbetoon aan de moedige jonge ik-persoon en is het een vastberaden poging om die onbevreesde persoon weer terug te vinden in de volwassen Gershwin Bonevacia.